Robots in de horeca

Automatisering in de horeca: van restaurant robot tot hotel robot

Robots in de horeca zijn één van de meest effectieve vormen van technologische gastvrijheid. De aanwezigheid van een robot in de horeca kan namelijk helpen om een hoog niveau wat betreft gasttevredenheid te realiseren. Steeds meer bedrijven nemen deze autonome smartservices aan en daarom bekijken we deze horeca robots even tot in detail. Bij Fulin Robots ben je aan het juiste adres om diverse horeca robots aan te schaffen. Van de hotel robot tot de robot waiter en van een restaurant robot tot de bedieningsrobot: bij ons zit je ongetwijfeld goed. Maar welke voordelen kan je als eigenaar zijnde verwachten bij gebruik van robots in de horeca? Fulin Robots legt het één en ander aan je uit.

Wat zijn robots precies?

Laten we beginnen met uitleggen wat robots eigenlijk precies zijn. In de breedste zin omvatten robots alle apparaten en systemen die gemaakt zijn om een reeks aan specifieke taken uit te voeren met ongeëvenaarde precisie en efficiëntie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan robots die gemaakt zijn om werk aan een lopende band te verrichten. Er zijn ook machines die gemaakt zijn om extreem complexe onderdelen te creëren in slechts een fractie van de tijd die een mens hiervoor nodig zou hebben. In de horecasector is het hoofddoel van robots het verbeteren van de algemene gastervaring. Dat kan dan ook op verschillende manieren worden gerealiseerd.

Waarom wordt een robot in de horeca steeds populairder?

Er zijn diverse redenen te bedenken waarom de trend ‘robots in de horeca’ doorzet. Vanuit financieel oogpunt wordt deze vorm van hospitality technologie steeds goedkoper om in te zetten en als gevolg daarvan kunnen ook kleinere bedrijven, zoals standaard restaurants, profiteren van de voordelen. Daarbij is het wel van belang om goed te blijven onthouden dat de door de klant gestelde eisen langzamerhand veranderen. Door draadloze connecties en bijna permanent aanwezige smartphones verwachten gasten een fenomenaal niveau aan service gedurende hun verblijf. Daar hoort de aanwezigheid van technologie, zoals een ober robot, een bedieningsrobot, een robot waiter of een serveer robot, in zekere mate ook bij. Het is dan ook logisch dat managers er massaal voor kiezen om gebruik te maken van de competitieve voordelen die de horeca robots kunnen bieden.

Een paar voorbeelden van robots in de horeca

Zoals je jezelf hoogstwaarschijnlijk wel kunt voorstellen zijn er talloze robots de bedenken, die ieder hun eigen doelstelling hebben. Om die reden zetten we hieronder verschillende horeca robots voor je op een rijtje, zodat je een beeld hebt van de meest gebruikte robots in de hospitality.

1. Robots met de opdracht om gasten te groeten

Een restaurant robot wordt op een strategische plek in het restaurant neergezet, zodat deze horeca robot daar veelvoorkomende vragen kan beantwoorden. Dit soort robots worden daarom ook wel eens de ambassadeur van een bedrijf genoemd. De locaties waar deze robots vaak staan, zijn bijvoorbeeld bij de ingang of rond de bar. Zo kan de restaurant robot de gasten de juiste richting op sturen of bijvoorbeeld een bepaald soort eten of drinken aanbevelen. Deze robots lijken haast menselijk, zodat gasten een warm en welkom gevoel ervaren. Zodoende zijn ze ideaal om gasten te woord te staan, helemaal wanneer er wegens drukte even weinig tot geen personeel beschikbaar is.

2. Robot om restaurant schoon te maken

Iets dat vanzelfsprekend zeer belangrijk is in een restaurant, is hygiëne. Daarom zijn er tegenwoordig horeca robots die ook hierin hun steentje bij kunnen dragen. Er zijn verschillende opties waar je als horeca manager zijnde over na kunt denken als het gaat om hygiëne. Zo kan de restaurant robot je wat betreft schoonmaken helpen met het cleanen van de tafels. Er zijn robots die speciaal zijn gemaakt om oppervakken te desinfecteren en deze robots zijn in de coronatijd alleen maar populairder geworden.

Daarnaast zijn er robots die zich focussen op generieke services, zoals het ophalen van vieze borden. Gasten worden op die manier snel en adequaat voorzien van een stukje service, wat de gasttevredenheid verhoogt. Ook niet onbelangrijk: de druk op het ‘reguliere’ personeel wordt als gevolg hiervan drastisch verlaagd. Robots in de horeca die de vloer schoonmaken zijn ook populair. Deze robots kunnen zelfstandig naar een tafel gaan wanneer de gasten zijn vertrokken, zodat de nieuwe gasten gegarandeerd een schone plaats hebben en op die manier hygiënisch kunnen eten. Deze robots worden al bij veel mensen thuis gebruikt en ook de horeca ziet tegenwoordig de voordelen van dit concept in.

3. Horeca robots met tafelservice

Sommige robots zijn ontworpen om gasten op maat gemaakte service te bieden. Deze kleine wondertjes worden bevoorraad met voedsel uit de keuken, voordat ze het aan een specifieke tafel leveren. Dit zorgt er niet alleen voor dat alle maaltijden vers en op tijd worden geleverd, maar het personeel heeft daarnaast meer tijd om gasten te woord te staan. Ook dat leidt vervolgens weer tot een positieve ervaring bij de klanten: een win-winsituatie dus!

4. Naast tafelservice kunnen de horeca robots ook als serveerders functioneren

Robots kunnen zelfs de taken van serveerders overnemen. Sommige robots kunnen bijvoorbeeld ingesteld worden op een vaste route, terwijl de andere horeca robots zich vrij door het restaurant kunnen bewegen. De bediening robot neemt dan bestellingen op, maar kunnen ook als een echte serveer robot bestellingen naar de tafels van de klanten brengen. Dergelijke robots in de horeca kunnen helpen om de arbeidskosten te verminderen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit en daarmee de klanttevredenheid.

Meer marketing trends in de horeca

Technologische innovaties zorgen ervoor dat de gehele gastervaring in de horeca in de toekomst gaat veranderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan serviceautomatisering, systemen voor gezichtsherkenning, robots en de aanwezigheid van kunstmatige intelligentie. Dat zijn enkele redenen waarom menig horecamanager goed op de hoogte moet zijn van dergelijke ontwikkelingen. Het kan in de nabije toekomst namelijk nog wel eens erg snel gaan.

Robots in de horeca zijn de ervaringen van de gasten in het restaurant aan het transformeren. Naarmate deze slimme machines zich verder ontwikkelen, zullen ze ongetwijfeld een grotere impact hebben op de huidige processen in het bedrijf. Of het nu gaat om een ‘standaard’ restaurant robot, een serveer robot of een bedieningsrobot; ook gasten zullen steeds vaker in aanraking komen met horeca robots. Het is daarom verstandig dat het management de voordelen van deze technologische hoogstandjes goed begrijpt en de implementatie van robots in het bedrijf overweegt.

Voorbeelden van bedrijven die dit type hospitality technologie reeds gebruiken

Zoals al eerder beschreven zijn er talloze voordelen aan moderne robots in de horeca. Hieronder geven we twee voorbeelden van bedrijven die al volop gebruikmaken van deze voordelen. Er is geen twijfel over nodig: deze voorbeelden zijn slechts het begin van een snelgroeiende trend in de gehele hospitality-sector.

Robots nemen de bagage op zich in het Sheraton in Los Angeles

Het Sheraton in Los Angeles heeft een slim en geautomatiseerd randje. Het management heeft namelijk robots op strategische posities in het hotel geplaatst, om op die manier de behoeften van hun gasten beter tegemoet te komen. Het dagelijkse takenpakket van deze robots bestaat uit het begroeten van nieuwe gasten, het afhandelen van de bagage, het begeleiden van gasten en het aanbieden van roomservice. In het piekseizoen is de aanwezigheid van deze robots van onschatbare waarde voor de hotelketen.

Alibaba’s robot hotel

Het FlyZoo Hotel van Alibaba wordt ook wel het ‘hotel van de toekomst’ genoemd en dat dankzij de aanwezigheid van de talloze robots. Met een op maat gemaakte mobiele app worden veelvoorkomende zaken als het inchecken en toegang via gezichtsherkenning drastisch gestroomlijnd. Deze technologie gebruikt voornamelijk AI (Artificial Intelligence). Middels spraak gestuurde roomservice robots worden bijgestaan met de aanwezigheid van autonome, slimme machines, die eveneens roomservice kunnen verlenen aan gasten.

Wat zijn de voordelen van robots in de horeca?

Eén van de belangrijkste voordelen is de ongeëvenaarde mate van interne automatisering. Als gevolg hiervan heeft het ‘reguliere’ personeel de handen vrij voor de taken die zich specifiek richten op de gasten. Bovendien kunnen de robots in de horeca liefst 24 uur per dag functies uitvoeren, wat voor de werknemers anders onmogelijk te realiseren zou zijn. De vele taken worden bovendien met de nodige en hogere precisie uitgevoerd en tot slot geeft de aanwezigheid van robots een reastaurant een geavanceerde, moderne uitstraling, wat voor gasten zeer aantrekkelijk kan zijn. Hieronder zetten we nog een aantal andere voordelen van horecarobots in voor je op een rijtje.

Horecarobots zijn nooit ziek

Horecarobots kunnen altijd werken, ook in de avond en in het weekend

Horecarobots vragen nooit vrij

Horecarobots zullen nooit om loonsverhoging vragen

Horecarobots komen nooit te laat

Kleven er ook nadelen aan automatisering van de horeca?

Uiteraard gaan er niet énkel voordelen gepaard met robots in de horeca. Vanzelfsprekend zijn er te allen tijde ook wel wat nadelen te bedenken aan de automatisering van de horeca. Zo zullen sommige taken alsnog door een mens moeten worden uitgevoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen die niet voorgeprogrammeerd zijn. Een andere valkuil is het feit dat veel gasten tijdens hun etentje alsnog een andere voorkeur doorgeven aan een menselijke serveerder. Dat is bij horecarobots niet mogelijk. Daarnaast kan het voorkomen dat gasten het ietwat ‘koude’ karakter van de horecarobots niet waarderen. Helaas zijn zelfs de meest geavanceerde robots op dit moment nog niet dusdanig ver doorontwikkeld dat zij net zo menselijk en persoonlijk als het reguliere personeel kunnen overkomen.

Waarom contactloos betalen de nieuwe standaard is geworden

Contactloze betaalmethodes worden steeds belangrijker, zeker ook in de horecabranche. Contactloos betalen is namelijk een gestroomlijnde manier om reserveringen te bevestigen en uiteraard ook om voor diensten te betalen. Het gehele betaalproces verloopt hierdoor niet alleen veel eenvoudiger, maar bovendien een stuk sneller. Contactloze betaalmethodes zijn niet alleen bijzonder gebruiksvriendelijk, maar ook vele malen veiliger dan contante betalingen.

Wat zijn de voordelen van mobiele check-in apps voor de horeca?

Contactloos betalen gebeurt steeds vaker en wordt steeds belangrijker, maar ook mobiele check-in en bestellingapps worden steeds populairder. Er gaan veel voordelen gepaard met mobiele check-in en bestellingapps. Denk dan bijvoorbeeld aan een verbeterde klantervaring en snellere service, maar ook aan de mogelijkheid om zeer specifieke aanbiedingen aan de app toe te voegen. Op die manier ben je jouw concurrentie als horeca-eigenaar zijnde te allen tijde een stapje voor!

Neem contact op met Fulin Robots!

Voordelen ervaren van de robots in de horeca?

Is automatisering in de horeca precies wat je zoekt? En wil je om die reden ook de voordelen van robots in de horeca ervaren? Dan is het mogelijk om een vrijblijvende offerte bij ons aan te vragen om te kijken of het ook echt iets voor jouw bedrijf is! Uiteraard heb je ook de mogelijkheid om even contact met ons op te nemen, zodat je alle informatie over onze horecarobots kunt vergaren die je nodig hebt. Je kunt gebruikmaken van ons contactformulier en daarnaast is het mogelijk om ons te bellen of te mailen. Ons telefoonnummer is 036-7601176 en per mail zijn wij bereikbaar via het mailadres info@fulinrobots.nl. Onze specialisten zullen je vervolgens van alle nodige info voorzien, waarna we samen de robot voor je proberen uit te zoeken die het beste bij jou past!